понеділок, 8 лютого 2021 р.

 Past Simple

Минулий неозначений час.

Вживається для позначення одноразової дії, яка відбулася в минулому.

Adverbs of time:

yesterday

last week/month/year etc. - минулого тижня/місяця/року

...ago - тому

(two days/weeks/months etc. ago - два дні/тижні/місяці тощо тому)

in 2020

► Багато дієслів в Past Simple закінчуються на ed. Такі дієслова називаються правильними (regular):

play – played, work – worked, open – opened

Spelling Rules

► Дієслова, що закінчуються в інфінітиві на  е, втрачають цю голосну при додаванні закінчення ed:

to live – lived;  to like – liked

 ► Дієслова, що закінчуються в інфінітиві на y з попередньою приголосною, змінюють  на і

to study – studied, to copy – copied

But: to play – played

►  Закінчення –ed вимовляється:

[t]  – після глухих приголосних, крім tto help – helped; to look – looked; to work – worked

[d] – після дзвінких приголосних, крім d, і голосних: to open – opened; to play played

[ıd] – після приголосних t і dto want –wanted; to land –landed

 reg-irreg

► Але багато дієслів – неправильні (irregular). Їх треба запам’ятовувати:

do – did, take – took, go – went

irreg-verbs

► am, is, are  перетворюються в Past Simple на was / were:

am → was      is → was      are → were

I was at school yesterday. She was at the zoo last month. They were in Kyiv last week.

was-were

Дієслово to be (бути) у Past Simple Tense

     Однина                                                                        Множина

  1. I was (я був)                                                            We were (ми були)
  2. You were (ти був)                                                    You were (ви були)
  3. He was (він був)                                                       They were (вони були)

         She was (вона була)

         It was  (він, вона був, була (про предмети і тварин)

► У питальних реченнях з Past Simple ми використовуємо did з початковою формою  дієслова:

She played tennis yesterday. – Did she play tennis yesterday?

They went to the yard to make a snow man. – Did they go to the yard? Why did they go to the yard? Where did they goDid they go to the yard or to the park? Who went to the yard?

► У заперечних реченнях з Past Simple ми використовуємо didn’t (did not) з початковою формою  дієслова:

She came home at 2 o’clock. – She didn’t come home at 2 o’clock. They spoke English. – They didn’t speak English. The children played snowballs. – The children didn’t play snowballs.

► Потрібно запам’ятати, що з дієсловом to be (was / were) ми не вживаємо did:

She was at home last night. – Was she at home? Yes, she was. The children were at the party. – Where were the children? Were they at the zoo? No, they weren’t.













четвер, 21 січня 2021 р.

22.01.2021

 Lesson 6

Daily Tasks

Task 1. WB: Exercise 1, page 41. Look at the pictures and tell the story. Use the words from the box. (Подивись на малюнки та розкажи історію. Використовуй слова з таблички.

Task 2. WB: Exercise 2, page 41. Write the story. Use Activity 1 to help you. (Напиши історію по малюнкам з завдання 1).

Task 3. Match the words with the pictures. Email your answers to me: duchenko25school@gmail.com
Daily tasks, an interactive worksheet by emsalaksu
liveworksheets.com
Daily tasks, an interactive worksheet by emsalaksu
liveworksheets.com

Task 4. Practise using Present Simple. Drag the verbs into the correct column. (Потренуйся використовувати теперішній неозначений час. Перетягни дієслова у правильну колонку.)  

 Task 5. Choose the correct words. (Обери правильні слова).

Present Simple, an interactive worksheet by anna_misztela
liveworksheets.com
Task 6. Read about Sophie's daily routines and complete the tasks. (Прочитай про щоденні справи Софі та виконай завдання).
Daily routine, an interactive worksheet by derlyh
liveworksheets.com


Task 7. Write about your Daily Routine. Be ready to tell it in class. (Напиши про свій розпорядок дня. Будь готовий/готова розповідати про свій день в класі.) 
Present Simple Tense, an interactive worksheet by desssii
liveworksheets.com

середа, 20 січня 2021 р.

21.01.2021

 Lesson 5

Arnold and the Robot

Task 1. Read the words and translate them. 

Vocabulary:


laboratory  /ləˈbɒrət(ə)ri/  лабораторія



scientist  /ˈsaɪəntɪst/  вчений







bucket  /ˈbʌkɪt/  відро






house work  /ˈhaʊsˌwɜː(r)k/  хатня робота

 



helper  /ˈhelpə(r)/  помічник





tidy  /ˈtaɪdi/  прибирати, охайний




clean  /kliːn/  прибирати, чистий





fill /fɪl/ наповнювати





drop /drɒp/ впустити з рук, кинути






much  /mʌtʃ/  багато (uncountable)







difficult work  /ˈdɪfɪk(ə)lt wɜː(r)k/  складна робота






come back  /kʌm bæk/  повертатися






arrive /əˈraɪv/ приїздити, приходити, прибувати







work hard  / wɜː(r)k hɑː(r)d/  наполегливо, старанно працювати






press the button /prɛs/ /ðə/ /ˈbʌtn/ тиснути на кнопку


Task 2. Click on the link to play a GAME

or scan the QR CODE

Task 3. Click on the link to practice writing new words.

or scan the QR CODE

Task 4. SB: Exercise 1, page 40. Look at the pictures in exercise 2 and write t (true) or f (false). (Подивись на малюнки  у вправі 2 та напиши ‘t’, якщо речення правдиве, ‘f’, якщо речення неправдиве.)


Task 5. SB: Exercise 2, page 40. 

a) Find the new words in the text and highlight them. (Знайди нові слова у тексті і виділи їх маркером).

b) Listen to the story then read and translate it. Сheck your answers in exercise 1. (Прослухай історію, потім прочитай та переклади її. Перевір свої відповіді у вправі 1.) 



Task 6. SB: Exercise 3, page 41.Put the story in the correct order.




Task 7. WB: Exercise 1, page 41


Task 8. WB: Exercise 2, page 41

Task 9. WB: Exercise 3, page 41. Choose the words to say what we learn from the story. (Обери слова, щоб розповісти про що ми дізнаємося з історії).




вівторок, 19 січня 2021 р.

19.01.2021

Lesson 4

Daily Tasks.

Adverbs for Time

Прийменники часу (маячки часу)

Task 1. Practice Book: page 24. Look through the table and remember the rule. Переглянь таблицю і запам’ятай правило.



Task 2. Practice Book: page 24. Read the text and highlight the adverbs for time (signal words). Прочитай текст та виділи маркером прийменники часу (слова-маячки часу).

 


Task 3. Click on the link to play a game.


or SCAN the QR CODE

Task 4. Practice Book: Exercise 1, page 24. Put the adverbs in the correct place in the sentences. Постав прийменник (маячок часу) у правильне місце в реченнях.


Task 5. Click on the link to play.


or SCAN the QR CODE

Task 6. Practice Book: Exercise 2, page 25.Complete the sentences with the correct adverb. Доповни речення правильним прийменником (маячком часу).

Task 7. Practice Book: Exercise 3, page 25. Write 6 more sentences about the family from the task above. Напиши ще 6 речень про сімю з попереднього завдання.


Task 8. Complete the tasks on the online resource https://www.cambridgelms.org/primary/splash
Super Minds 3, Unit 3, Vocabulary 1,2,3; Grammar 1,2,3; Reading 1.




четвер, 14 січня 2021 р.

 15.01.2021

Lesson 3

Tidying up!

Task 1. Look what Oliver did to Daisy’s list of tasks for the family.

Which tasks are Mike, Sophia, William and Clara doing?


Task 2. Write Daisy’s list again. Do this task in your copybooks. (Напиши список справ Дейзі знову. Виконай це завдання письмово у зошиті).



Task 3. SB: Exercise 1, page 38. Look through the pictures. Where are the friends? Watch (listen to) the story and be ready to answer the questions:

1. Where is the next clue?

2. Why do Ben and Lucy tidy up?

3. Who finds the letter?

4. Is it day or night at the beginning/end of the story?

5. How do Ben and Lucy help the people in the village?

6. What is it (Which letter is it)?

7. What are the first two letters?


Task 4. Read the story and highlight the unknown words. Translate the story. (Прочитай історію та виділіть невідомі слова. Переклади історію).

Vocabulary:

clue / kluː/ - підказка

look for – шукати

tomorrow / təˈmɒrəʊ/ - завтра

wait for / weɪt fɔː/ - чекати на

dark / dɑːk/ - темрява

after dark / ˈɑːftə dɑːk/ - після того, як стемніє

soon / suːn/ - скоро

helping hands – руки допомоги (помічники)

heavy /ˈhɛvi/ важкий

horrible /ˈhɒrəbl/ жахливий

job - робота

Task 5. WB: Exercise 1, page 38. Read and choose the best answer.

Task 6. WB: Exercise 2, page 38. Remember the story. Answer the questions.

Task 7. SB: Exercise 2, page 39. Answer the questions.


Task 8. WB: Exercise 2, page 39. Look at the picture. Listen and repeat.




 Musical instruments Possessive Pronouns  Revision Look at the picture then read and complete.